MENÜ

Korunk egyik legnagyszerűbb találmánya a telefon. Ahogy a személyes kapcsolattartásnak van illemtana, úgy a telefonálásnak is. A legfontosabb dolog azt tisztázni, hogy mire való a telefon.


"Legyen, hol lógni, dumcsizni, ha vmi eszembe jut, elcsevegem a srácoknak. Meg zenélek, meg fotózok, meg jáccok, meg csettelek, buliiiiii!"

 

VigyorMIELŐTT TELEFONÁL, HELYEZKEDJEN EL KÉNYELMESEN!

VigyorKAPCSOLJA BE TELEFONJÁN A SZÁMKIJELZÉS MENÜPONTOT!

VigyorHATÁROZZA EL, MIT AKAR!

VigyorNE MONDJA FOLYON: "AZT SZERETNÉM KÉRDEZNI...", "őőőőőőőő", IZÉ STB!

VigyorBESZÉLJEN MOSOLYOGVA!


Milyen esetekben telefonáljunk?


Ha valamilyen fontos közlendőnk van. Manapság nem illetlenség valakit telefonon keresztül felköszönteni, meghívni, de a rendkívüli jelentőségű ügyeket ne telefonon intézzük. A részvétnyilvánítás, szívesség kérése lehetőleg személyesen történjen.


Hogyan telefonáljunk?


Tisztán, érthetően beszéljünk, de ne kiabáljunk. Tömören fogalmazzuk meg mondanivalónkat. Fontos (pl.: amiket nem szívesen tudatnánk másokkal) információkat nem szabad telefonon továbbítani.

 

Ha mi hívunk:
Minden zavaró zajt szüntessünk meg hívás előtt. Ha lehet, hagyjuk el a társaságot! Ha hívásunkra jelentkeznek, akkor mutatkozzunk be, és mondjuk meg, hogy kivel szeretnénk beszélni. A telefonközpontosnak nem kell bemutatkozni, csak a köszönés után a hívott nevét vagy a melléket mondjuk be. Érdemes megkérdezni, hogy nem zavarunk-e. Ezzel több kellemetlenséget is elkerülhetünk. Téves szám esetén mindig kérjünk elnézést, és tegyük le a kagylót. Ha üzenetrögzítő jelentkezik, akkor adjuk meg a nevünket, telefonszámunkat és azt, hogy milyen ügyben telefonáltunk. A vonal megszakadása esetén a hívó félnek a kötelessége az újrahívás.

 

Ha minket hívnak:                                                     
Ha egy céget képviselünk, akkor a hívás vételekor a cég nevét és a saját nevünket mondjuk. (Pl.: Jó napot kívánok! XY vállalat. Kovács Béla vagyok. Miben segíthetek?) Ha a telefon nem hivatalos, akkor a hívás fogadásakor nem muszáj bemutatkoznunk – persze nem illetlenség.

 

Mikor telefonáljunk?


Erre pontos szabály nincs. Általában reggel 9 és este 9 között illik telefonálni. Hétvégén főleg a késő délelőtti időpontokat válasszuk. Arra ügyeljünk, hogy a személyes ügyeinket ne az étteremből intézzük, és mást se zavarjunk ott. Természetesen a lakásán sem illik valakit zaklatni hivatali ügyekben. Ha hivatalos ügyben telefonálunk, akkor azt a munkaidő kezdete és vége között tegyük, de nem illik közvetlenül annak kezdete és vége előtt hívni.
Külföldre telefonálás esetén figyeljünk az esetleges időeltolódásra. A mobilokat szinte mindig hívhatjuk, mert pontosan az állandó elérhetőség miatt vannak. Ha a tulajdonos nem akar hívásokat fogadni, akkor egyszerűen kikapcsolja a telefonját.


Honnan telefonáljunk?


Ennek a kérdésnek a rádiótelefonok esetében van igazán jelentősége. Ne telefonáljunk buszon, metrón, villamoson. Senki nem kíváncsi a beszélgetésünkre. Színházban, moziban, hangversenyen, templomban, kórházban stb. kapcsoljuk ki a telefont. Üzleti megbeszéléseken, tanácskozásokon, értekezleten se használjuk. Éttermekben sem illő dolog telefonálni. Ha halaszthatatlan hívást várunk, jelentsük be és állítsuk készenlétbe a mobilunkat! Ha az utcán kell beszélnünk, akkor lehetőleg álljunk félre.

 

Üzenetrögzítõ


Az üzenetrögzítőt sokan nem szeretik, pedig nagyon hasznos. A köszöntő szöveg ne legyen túl hosszú. A nevünk vagy telefonszámunk legyen rajta és az, hogy a hívónak mennyi ideje van üzenete elmondására. Ha csak barátaink ismerik a számot, akkor lehet tréfás szöveget is használni.
Ha kíváncsi vagy a telefonálás egyéb fortélyaira is, iratkozz be újabb tréningünkre:

MOBILETIKETT


Rosszall - Ne hivalkodjon mobiltelefonjával, ne hordja a készüléket kihívóan!
Vigyor - Legyen mindig elérhető – közvetlenül hang-, valamint írott üzenettel –, de legyen tekintettel mások nyugalmára!
Meglepett - Társaságban csak akkor kezdeményezzen és fogadjon hívást, ha megbizonyosodott róla, hogy az másokat nem zavar!
Nevetés - A hívó fél mutatkozzon be, és kérdezze meg, alkalmas-e a hely és az időpont a beszélgetésre!
Üvöltés - Legyen tekintettel mások érzékenységére! Ha közlendője nem tartozik másra, vonuljon félre!
Határozatlan - Ne használja a telefont temetésen, egyházi szertartáson, egészségügyi intézményekben – ha az a gyógyító munkát zavarhatja –, színházban, moziban, kulturális rendezvényeken, konferenciákon, tömegközlekedési eszközökön!
Király - Ha fontos hívásra vár – például étteremben –, állítsa a telefont néma üzemmódba! A beszélgetést egy csendes, félreeső sarokban folytassa le, miután vacsora partnereitől elnézést kért!
Lakat a száján - Készüljön fel arra, ha a beérkező hívásokat nem tudja fogadni! Udvariatlanságnak számít, ha a készüléket akkor kapcsolja ki, amikor az meglepetésszerűen csörögni kezd. Ezt megelőzendő használja a hangpostát!
Láb a szájban - Üzenethagyáskor ne feledje el bemondani a nevét és a hívószámát. Fogalmazzon tömören, pontosan!

Asztali nézet